Vi stödjer inte Internet Explorer länge.

Se Microsoft för mer information.

Körorder och instruktioner i PLANET

PLANET

Från PLANET skickas information ut till alla fordon/trafikledningar.

Informationen på körordern kan se olika ut i olika fordon. Det beror på hur den mottagande enheten har ställts in och vilket system som används.

Så här läser du av körordern

Ramtider

Starttid och beräknad sluttid för passet.

Planerad tid

  • Planerad tid på ”hämtanod” = beräknad ankomsttid till hämtningsadress. Om du är försenad så stämmer denna tid inte med den tid som kunden har fått vid beställningen av resan.
  • Planerad tid på ”lämnanod” = beräknad avgångstid från lämnaadress.

Lovad tid

Lovad tid på ”hämtanod” = den tid som kunden lovats hämtning.

Om kunden har bokat resa med senast framme-tid anges även lovad lämnatid inom parentes på ”lämnanoden”. Det är mycket viktigt att kunden är framme senast denna tid. Det gör ingenting om kunden är framme tidigare.

Placering

BAK, FRAM, RULL, BAGAG, SP FR, SP BA, TRPRS, BÅR, ROND.

Systemkommentar

Här står vilken restyp beställningen har. Här står också antal kunder, vilket legitimationskrav som gäller (LEG eller EJ LEG) och vilken egenavgift kunden ska betala.

Tid

Här anges körtid fram till noden (3 min) samt uppehållstid för i- och urlastning hos kunden (1 min).

Ersättning för pass

Frågor om ersättning

Om du har frågor om din ersättning ska du kontakta ekonomiansvarig på ditt företag. Om du kör ett körpass med fast 25 ersättning så ersätts ditt körpass för all schemalagd tillgänglig tid.

Kör du ett körpass med avropsersättning så ersätts ditt körpass bara för den tid som det används för köruppdrag.

Preliminärt passpris (tillfälligt)

Det preliminära passpriset ändras under passets gång och innehåller vid varje tidpunkt det totala preliminära passpriset vid detta tillfälle. Totalt preliminärt passpris innehåller pris för alla noder på passet, både utropade och inte utropade noder. Det innehåller också framkörningar och returer.

Om du inte får ut ”passlut” så kontaktar du din egen ledningscentral om du har en sådan, annars kontaktar du Västtrafiks Kund- och Resetjänst.

Arbetstid och raster

Arbetstid på fordonsgruppspass

Om du måste avsluta ditt körpass på grund av vilotidsregeln (13 timmarsregeln) – kontakta Västtrafiks Kund- och Resetjänst.

Rast

Ska du begära rast kontaktar du din egen ledningscentral om du har en sådan, annars kontaktar du Västtrafiks Kund- och Resetjänst.

Avsluta pass av olika orsaker

Om du vill avsluta under tiden som du kör ett pass så kontaktar du din egen ledningscentral. Om du inte har en sådan kontaktar du Västtrafiks Kund- och Resetjänst och begär ”passlut” där du är.

Du får ingen ersättning för retur till hemområdet/ bokningsområdet eftersom att du inte kan ta köruppdrag.

Avstängning och service

Avstängning och viten

Västtrafik har ett stort ansvar mot kunder och beställare under resorna. Västtrafik har därför rätt att tills vidare, och i väntan på att utredning genomförs, stänga av förare hos trafikföretagen.

Detta kan hända om föraren brutit mot avtalet eller inte utfört sitt uppdrag på det sätt som står i avtalet. Läs mer i Påföljder vid kvalitetsavvikelse.

Serviceguide

Det finns en serviceguide som ska vara ett stöd till dig i ditt jobb där möten med personer med funktionsnedsättning är en del av vardagen. Läs mer i Serviceguiden.

Ordlista över förkortningar

Förkortningar på verksamheter och platser

Ordlista över förkortningar som förekommer i PLANET. För exempelvis kommuner, platser och verksamheter. 

Lista på förkortningars betydelse