Köpa biljett i appen Västtrafik To Go
Enkelbiljett och periodbiljett (inkluderar dygnsbiljett och flexbiljett) betalas med bankkort eller Swish.
Visering
På linjer med viseringskrav visar kunden sin Västtrafik To Go-biljett för läsare ombord. Finns det inte läsare ska biljetten visas för förare/ombordpersonal.
Om telefonen är urladdad saknar kunden giltig biljett och behöver köpa en ny. Internettäckning behövs vid köp, saknas täckning saknar kunden biljett.
Blippa och res i zon A
Det går att köpa enkelbiljett zon A för vuxen med betalkort i kortläsare på alla fordon som har kortläsare med symbolen för blippbetalning.
Visering
Röd symbol i kortläsaren betyder att kunden inte har giltig biljett och behöver betala resan på annat sätt. Vid byte ska kunden blippa samma bankkort/betalkort/digitala enhet igen.
Det är viktigt att ta ut kortet ur plånboken. Hänvisa till kundservice om kunden misstänker att beloppet dragits från fel kort.
Varje blippbetalning syns på förarskärmen/biljettmaskinen. Det finns ingen funktion för att ångra utan hänvisa till kundservice.
Vid en biljettkontroll visar kunden sitt bankkort/betalkort/sin mobila enhet för kontrollantens handhållna enhet.
Butiker och ombud
Säljer enkelbiljett och periodbiljett (inklusive dygnsbiljett). Betalas med bankkort eller kontanter. Se lista över våra butiker på Västtrafiks webbplats.
Köpa biljett ombord - kontant eller med bankkort
Spårvagn
Det går att köpa enkelbiljett för vuxen med betalkort i kortläsare i zon A.
Västtåg
Enkelbiljett och Zon ABC 1 dygn. Betalning med bankkort hos tågvärden.
Ombord på anropsstyrd trafik (personbil/specialfordon)
Enkelbiljett gäller endast på aktuell resa med fordonet. Betalning sker med kontanter eller bankkort.
Buss
Enkelbiljett och Zon ABC 1 dygn. Betalas med bankkort.
Bussar i zon A
Det går att köpa enkelbiljett för vuxen med betalkort i kortläsare i zon A.
Båtar och färjor
Enkelbiljett och Zon ABC 1 dygn. Betalas med bankkort ombord.
Undantag:
- Det är gratis att resa på linje 286, Älvsnabbare.
- Dygnsbiljetter är inte giltiga till Kosteröarna, men till Styrsö/Öddö.
- Postbåten i Tanum säljer inga biljetter ombord. Biljett kan köpas i appen Västtrafik To Go.
Betalning ombord
- Betalning med bankkort sker antingen som online- eller offlinetransaktion.
- "Köp medges ej” betyder att kunden måste betala sin resa på annat sätt eller lämna fordonet.
- Köp under 400 kronor görs med chip utan pinkod (gränsen kan variera beroende på kortutgivare).
- Manuell inmatning av bankkortsnummer är inte möjlig.
-
Om det är tekniska problem med kortterminalen får kunden resa utan avgift tills systemet fungerar igen. Förare/ombordpersonal informerar eventuell biljettkontrollpersonal om situationen.
- Köp ombord kan annulleras inom 10 minuter.
- Aktivering av förköpt enkelbiljett på tunna Västtrafikkortet/engångskort, kan ångras en gång. Vid misstanke om missbruk av ångerfunktionen har Västtrafik rätt att spärra biljetten.
- Om kunden fått fel biljett ska förare/ombordpersonal först försöka annullera. Om det gått mer än 10 minuter, eller om fler än 10 säljtransaktioner gjorts sedan köpet, måste kunden lösa ny biljett.
- För att få ersättning ska kunden direkt ta kontakt med kundservice eller en Västtrafikbutik.
Om det är tekniska problem med kortterminalen får kunden resa utan avgift tills systemet fungerar igen. Manuell inmatning av bankkortsnummer är inte möjlig.
Förare/ombordpersonal informerar eventuell kontrollpersonal om situationen. När systemet fungerar igen informeras kunden.