Grundsortiment
I grundsortimentet ingår biljetter för zon A, B och C samt biljett Mini för vissa tätorter och biljett Extra över länets gränser. Biljetterna kostar lika mycket i alla zoner. Det finns ingen biljett som heter AC eftersom dessa två zoner inte ligger bredvid varandra.
Priser för grundsortimentet
Övriga biljetter
I övriga biljetter ingår de biljetter som bland annat beställs av kommuner och företag samt resor med särskilda villkor eller priser.
Ersättningsbiljett
Fel på Västtrafikkort
Förare, ombordpersonal eller försäljningsombud som upptäcker ett felaktigt Västtrafikkort ska be kunden att skaffa en fungerande ersättningsbiljett och hänvisa till Västtrafik kundservice, 0771-41 43 00.
Kunden behöver även köpa en enkelbiljett för sin resa. Om kunden säger att hen inte vill betala, ska hen kontakta Västtrafiks kundservice för utredning av eventuell ersättning.
Fel på seniorbiljett
Vid fel på seniorbiljett följs samma rutin.
Fel på skolbiljett
Vid fel på skolbiljett uppmanas eleven att direkt ta kontakt med sin skola, som beställer ersättningsbiljett. Grundskoleelev ska kostnadsfritt ändå få åka med till skolan. Gymnasieelev måste alltid betala sin resa själv.
Få ett nytt Västtrafikkort
Kundservice ser till att kortet spärras och att ett nytt kort skickas till kunden med post. Kunden kan också logga in på Mitt konto och själv beställa ett nytt kort, eller besöka en Västtrafikbutik och få ett kort direkt.
Ersättningsbiljett | Giltighetstid | Giltighet på ersättningsbiljett |
Periodbiljett eller kontoladdning | 7 dagar | Enligt ersatt produkt, men också för resa på turer där Västtrafiks kontoladdning i övrigt gäller. |
Enkelbiljett eller 1- och 3-dygnsbiljetter | 1 dag | Enligt angiven ersatt produkt. |
Skolbiljett | 1 dag | Enligt angiven ersatt produkt. |