Varför började du arbeta på kundcenter?
Jag jobbade tidigare inom lager och fabrik och kom till en punkt där jag kände att jag ville ha ett mer socialt arbete. Det passar mig bäst att få använda min sociala kompetens och att träffa och hjälpa människor. Det var det som lockade mig att söka när det här jobbet dök upp.
Vad kan man få hjälp med på kundcenter?
Att planera resvägar, biljettköp, information om inställd trafik, att ersätta kort, spärra kort och få ut seniorkort bland annat.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Att jag får vara någon som hjälper människor. Ibland har jag fått följa med äldre personer till hållplatsen för att de inte hittar själva. Vissa kommer in bara för att de vill ha någon att prata med. Jag har till och med hjälpt till med att fylla i blanketter till Skatteverket. Det är sådant jag uppskattar så mycket och det som jag älskar med mitt jobb – att få vara en medmänniska och hjälpa till. Då mår jag som bäst.
Finns det något som är svårt eller utmanande?
När det kommer an arg eller ledsen kund som inte är nöjd. Ibland kan man inte hjälpa även fast man vill. Det är utmanande. Men många gånger vill de bara att man ska lyssna och förstå deras situation.
Hur hanterar du någon som är upprörd?
Man får försöka bemöta dem på bästa sätt ändå. För varje gång man hanterar en sådan situation blir man också bättre på det och vet vad man kan säga nästa gång. Vi kollegor backar också alltid upp varandra och hjälps åt att lugna ned situationen.
Vad betyder dina kollegor för dig?
Kollegorna och arbetsmiljön är en väldigt stor anledning till att jag jobbar kvar. Vi är väldigt sammansvetsade och hjälper och pratar mycket med varandra. Jag har haft många arbetsplatser under livet och detta är definitivt den bästa.
Vilka är de vanligaste frågorna du får?
Det vanligaste är om resvägar – hur man tar sig till olika platser. Det är både turister och folk som bor här som undrar. Äldre personer som har svårt med den digitala världen frågar om tidtabeller på papper.
Vilken är den konstigaste frågan du fått eller det konstigaste du har hjälpt till med?
Jag gör så mycket som är utanför boxen att jag inte ens tänker på det som något konstigt längre. Allt ha blivit en vardagsgrej och känns normalt.
Har du något tips till våra resenärer?
Att planera sin resa! Det är många som kommer in i sista minuten och är stressade och kommer sent till sin destination. Det är bättre att kolla upp saker i god tid.
Om du får ledigt en dag och får åka iväg med en linje från Nils Ericson Terminalen - vilken linje blir det då?
Då skulle jag ta 11:ans spårvagn och åka till Saltholmen och ta en båt ut till en ö. Trots att jag är född och uppvuxen i Göteborg har jag aldrig åkt ut till skärgården, så det skulle jag vilja göra.
- Publicerad 2024-06-17