Vi stödjer inte Internet Explorer länge.

Se Microsoft för mer information.

Pauslokal vid Virginsgatan i Kålltorp

På gräsplätten i vändslingan vid Virginsgatans hållplats i Kålltorp står ett svartmålat litet trähus. En kortläsare på utsidan och en skylt med texten ”Västtrafik” visar att det är en pauslokal. På insidan finns två toaletter, hatthylla med krokar, bord med fyra stolar och en kran för att fylla på sin vattenflaska. Pauslokalen är ett resultat av Västtrafiks satsning på att rusta upp och bygga nya pauslokaler i regionen. 

Workshop med förare gav viktiga insikter

För att få reda på vad förarna behöver för en bra paus har Västtrafik haft en workshop tillsammans med Västfastigheter och trafikföretagen. Då fick 25 buss- och spårvagnsförare, arbetsledare och fackliga representanter tycka till och komma med önskemål.

– Det är väldigt viktigt att satsa på förarnas arbetsmiljö för att de ska trivas och vilja stanna kvar i yrket. Det ska vara attraktivt att jobba som förare och då måste man ha goda förutsättningar i sin vardag. När förarna säger att rast- och pauslokalerna är bland det viktigaste så ska vi så klart satsa på dem, säger Anna-Karin Odinger, utvecklingsledare på Västtrafik.

Förare samtalar vid pauslokal
Inger Anhanger, bussförare på Keolis och Merja Alm, spårvagnsförare på Göteborgs spårvägar deltog på workshopen.

Merja Alm är spårvagnsförare på Göteborgs Spårvägar och är en av förarna som deltog i workshopen.

– Det är fint att ha blivit hörd och att man nu ser resultatet av att vi har varit med och tyckt till. För att få en bra paus är det skönt att ha någonstans att gå in där man kan få andas ut. Att då ha en plats som den här, där det är rent och fräscht, är värdefullt, säger hon.

Hon berättar att de flesta av deltagarna på workshopen var överens. Några av önskemålen för pauslokalerna var fler toaletter, belysning och tydliga skyltar utanför, att lokalerna ligger nära hållplatsen och att de är rena. 

– Det hade också varit trevligt med tavlor och lite färg på väggarna. Nu är det rätt sterilt. Samtidigt kan det vara skönt att vara någonstans där man inte får så mycket intryck, säger Merja Alm. 

Bussföraren Ingrid Anhanger, som arbetar på Keolis, var också med på workshopen. 

– Det är bra och viktigt att förarna har fått vara med och påverka. Det är från oss det ska komma och alla har varit väldigt engagerade. En annan bra förbättring är att det finns en lite högre kran så att man kan skölja av sig på sommaren när det är varmt och att man kan fylla på sin vattenflaska, säger hon. 

Handlingsplan med viktiga förbättringar

Utifrån förarnas behov och önskemål har vi tillsammans med trafikföretagen tagit fram en handlingsplan för hur pauslokalerna ska rustas upp. 

– Många saker är sådant som vi ganska enkelt kan förbättra, till exempel krokar att hänga upp sin jacka på. Därför har vi bestämt att alla pauslokaler ska ha en hatthylla med krokar. Förarna önskar också handsprit, så det ska vi sätta upp dispensers för. Alla pauslokaler ska även få fasadlampa och en skylt på utsidan, säger Anna-Karin Odinger.

Ytterligare saker som kom upp på workshopen var ventilationen och önskemål om bättre städning. 

– Vi har precis genomfört inventeringar av alla pauslokaler när det gäller luftkvaliteten. De som har fått anmärkningar kommer vi att åtgärda under året. Vi har också sett över städningen och där ska ansvariga företag följa upp och se till att det blir en förbättring, säger Anna-Karin Odinger. 

Sedan tidigare finns det också riktlinjer för de nya pauslokaler som byggs.

– Förarna vill att det ska gå snabbt att komma till pauslokalen eftersom man ofta har korta pauser. I riktlinjerna för pauslokaler är målet att det ska vara max en minuts gångväg från hållplatsen, säger Anna-Karin Odinger.

Nästa steg i satsningen

Hittills har två pauslokaler, en i Kålltorp och en i Kungssten, rivits och byggts upp på nytt från grunden då de var förfallna. Ett tiotal andra har rustats upp. Framöver ska exempelvis pauslokalerna vid Eketrägatan och Axel Dahlströms torg rustas upp och vid Lilla Varholmen, Kungälvs sjukhus och i Jonsered ska nya pauslokaler byggas. Men det finns många utmaningar med att bygga nytt.

–Jonsered har till exempel en kulturminnesmärkt miljö som pauslokalen måste anpassas till. Där kommer den därför att bli faluröd med stengrund. I Göteborg kan det vara svårt att hitta ytor där pauslokalerna kan byggas och över lag kan det ta lång tid att få bygglov. Även vatten och avlopp samt el kan vara utmanande att få till. Därför kan det ta tid innan det går att bygga nytt, säger Marianne Karlsson, projektledare för kollektivtrafikfastigheter på Västtrafik.

Alla pauslokalerska om möjligt utrustas med:

  • Passersystem med kortläsare
  • Värme och belysning
  • En–tre toaletter
  • Diskbänk med vattenho, dricksvatten
  • Krokar
  • Bord och stolar
  • Trivselregler
Publicerad 2025-05-27