En seniorbiljett i appen Västtrafik To Go är smidig både för resenärerna och för oss som jobbar med kollektivtrafiken. Då får resenären biljett och reseplanering på samma ställe. En digital biljett gör det möjligt för oss att snabbare skicka seniorbiljetten till den som gjort en beställning. Det är också bättre för miljön, då vi minskar både antalet postala utskick och förbrukningen av exempelvis plastkort.
Successiv lansering av digitala seniorbiljetter
Vi kommer börja med att erbjuda digitala seniorbiljetter till seniorer i Lidköping och Trollhättan i höst, två medelstora kommuner som har giltighet dygnet runt på sina seniorbiljetter.
När lanseringen i de första två kommunerna är kvalitetssäkrad fortsätter vi med Borås kommun, som har lågtrafikgiltighet. Därefter gör vi en successiv utrullning i samtliga kommuner i regionen samt Kungsbacka. Vi vet i nuläget inte hur lång tid lanseringen kommer ta, men sannolikt kommer den pågå in i 2026
Seniorerna väljer om de vill ha biljetten i appen eller på ett Västtrafikkort
Vårt mål är att så många som möjligt ska ha sin seniorbiljett i To Go-appen, men seniorerna väljer själva om de vill ha den i appen eller på ett Västtrafikkort.
Vad händer nu?
Den 18 juni gör vi ett första e-postutskick till befintliga kunder i Lidköping och Trollhättan om att de i höst kommer kunna välja att flytta över sin seniorbiljett till To Go. Vi återkommer till dig som möter våra kunder med löpande uppdateringar efter hand som lanseringen av de digitala seniorbiljetterna pågår.
Läs gärna mer om digitala seniorbiljetter här:
vasttrafik.se/digitalseniorbiljett
Sidan kommer att uppdateras löpande under lanseringen, bland annat med vilka kommuner som är näst på tur.
Kontakt Västtrafik
Kristina Fahlén, Affärsansvarig
kristina.fahlen@vasttrafik.se