Vi stödjer inte Internet Explorer länge.

Se Microsoft för mer information.

Från den 24 september blir digitala seniorbiljetter tillgängliga för seniorer som är folkbokförda i Lidköping eller Trollhättan.

Vad händer nu? 

  • Från den 24 september går seniorbiljetter att beställa i To Go, under Mina erbjudanden, för seniorer som är folkbokförda i Trollhättan eller Lidköping.
    OBS! Vi smyglanserar erbjudandet i appen redan den 16 september, så från det datumet kan du möta ett fåtal kunder med seniorbiljetter i To Go. Men det är datumet 24 september som kommuniceras externt.
  • Den 1 oktober skickar vi ett mejl till seniorer i Trollhättan och Lidköping som redan har en seniorbiljett - förutsatt att vi har deras mejladress. I mejlet informerar vi om att de har möjlighet att flytta sin seniorbiljett till Västtrafik To Go-appen, om de vill.

Seniorbiljett i appen Västtrafik To Go

Bra att veta om seniorbiljetter i To Go

  • Du som jobbar i Trollhättan och Lidköping får gärna tipsa seniorer om att de kan byta till digital seniorbiljett genom att logga in i To Go och hämta biljetten under ”Mina erbjudanden” i appen.
  • När kunden har valt att ta emot sin seniorbiljett i To Go avslutas biljetten på kundens Västtrafikkort. Eventuell kontoladdning eller annan biljett på kortet påverkas inte av flytten.
  • Medföljarerbjudandet gäller inte på seniorbiljetter i To Go. Man kan inte heller låna ut biljetten.
  • Den digitala seniorbiljetten gäller tills vidare, därför finns ingen tidsnedräkning på biljetten. Bilder på biljetten finns i Partnerportalen: partnerportalen.vasttrafik.se/seniorbiljett/
  • Utrullning kommer ske successivt och väntas pågå in i 2026, vilka kommuner som är näst på tur publiceras löpande på vasttrafik.se/digitalseniorbiljett

Flera fördelar med digitala seniorbiljetter

En seniorbiljett i appen Västtrafik To Go är smidig både för resenärerna och för oss som jobbar med kollektivtrafiken. Då får resenären biljett och reseplanering på samma ställe.

En digital biljett gör det möjligt för oss att direkt skicka seniorbiljetten till den som gjort en beställning, medan det tar cirka två veckor att få den på ett kort.

Det är också bättre för miljön, då vi minskar både antalet postala utskick och förbrukningen av exempelvis plastkort.  

Successiv lansering

När lanseringen i Trollhättan och Lidköping är klar fortsätter vi med Borås kommun. Därefter gör vi en successiv utrullning i samtliga kommuner i regionen samt Kungsbacka.

Vi vet i nuläget inte hur lång tid hela lanseringen kommer ta, men sannolikt kommer den pågå in i 2026.

Seniorerna väljer om de vill ha biljetten i appen eller på ett Västtrafikkort

Vårt mål är att så många som möjligt ska ha sin seniorbiljett i To Go-appen, men seniorerna väljer själva om de vill ha den i appen eller på ett Västtrafikkort.

Läs gärna mer om digitala seniorbiljetter här:

vasttrafik.se/digitalseniorbiljett

Sidan kommer att uppdateras löpande under lanseringen, bland annat med vilka kommuner som är näst på tur.

 

Kontakt Västtrafik
Eva-Lena Almered, Produktägare To Go
Eva-Lena.Almered@vasttrafik.se

 

Publicerad 2025-09-01