Vad är en fast förare?
En fast förare utför körpass med fast ersättning. Alla pass med fast ersättning körs som tjänstepass och ska ha en ordinarie fast förare och max en ersättare.
Fast förare gäller för den schemalagda tiden med fast ersättning. Den fasta förarens uppdrag är att ta hand om de mest känsliga och sköra kunder som reser med oss. Denne ser till att de får en trygg och säker resa utifrån deras speciella behov.
Den fasta föraren ska även bidra till goda relationer med kunder, personal och uppdragsansvariga.
Varför fasta förare?
Fasta förare finns för våra känsligaste kunder som är i behov av en hög grad av kontinuitet för att klara sin vardag och som har särskilda behov som kräver hög grad av igenkänning. Föraren ska kunna möta kunden utifrån dennes speciella behov.
Särskilda krav för fasta förare
Eftersom Västtrafik avser att i första hand använda körpass med fast ersättning för att utföra resor för extra känsliga resenärer ställs högre krav på förare som utför dessa körpass.
Förare ska
- Förutom de generella kraven på förare av Västtrafik uppdrag, kunna möta varje resenär utifrån dennes särskilda behov och ha ett arbetssätt som präglas av särskilt stor empati och serviceanda.
- Ha genomgått särskild utbildning på högst åtta timmar som tillhandahålls av Västtrafik.
- Vid behov kunna delta på informationsmöte s.k "Kundmöte", med representanter från uppdragsgivare m.fl.
- Minst behärska svenska språket motsvarande nivå B2 på den gemensamma europeiska referensramen för språk. Västtrafik har rätt att låta testa förarens språkliga nivå samt avgöra om föraren klarar nivån.
- Bära uniform som ska tillhandahållas av trafikföretaget: vit skjorta/blus, slips/scarf, mörka byxor/kjol, mörka enfärgade skor, Västtrafik-pin och vid behov uniformsjacka, mörk tröja/slipover.
Trafikföretag väljer vilka förare som ska vara fasta förare och Västtrafik förbehåller sig rätten att avgöra en förares lämplighet för uppdraget. Trafikföretagets "Fasta förare" tillgängliggörs för VT vid behov.
Vilka kunder?
De kundgrupper som Västtrafik använder de fasta passen för är framförallt Skol- och Dagverksamhet /omsorgskunder. En enskild kund kan även låsas till det fasta passet därför att denne kund har särskilda behov som du ska känna till och beakta för att skapa en trygg resa för just denna kund. Observera att fasta förare även kommer att utföra vanliga körningar gällande exempelvis färdtjänst, sjukresor, närtrafik mm.
Vad gäller för enskilda kunder i behov av fast förare?
Utsedd personal/handläggare på kommun beslutar om att enskilda kunder ska ha fast förare. Förare är en viktig informationskanal och ska kommunicera med Västtrafiks Kund- och Resetjänst (Samres) om ni ser att enskilda kunder skulle vara i behov av fast förare. Informationen vidareförmedlas till handläggare på kommun som sedan tar beslut. Handläggarens beslut förmedlas till Samres som ser över planeringen och bedömer vilket fast pass som är lämpligast att knyta kunden till. När det är gjort tar Samres kontakt med driftledningen och meddelar att behov finns på det särskilda passet.
Driftledningen informerar föraren och förbereder förare på att ett kundmöte kommer att bokas in och vad som förväntas av föraren på detta möte. Samres bokar sedan in mötet med kunden, handläggaren, vårdnadshavare m.fl. och meddelar föraren minst en dag innan att kundmötet är inbokat.
Rutin för kundmöte
Syftet med kundmötet är att få kunskap om kundens specifika behov. Kundmöte måste äga rum innan resorna börjar utföras. Samres meddelar föraren minst en dag innan att kundmötet är inbokat.
Så här går kundmötet till
På kundmötet närvarar handläggaren, kunden, vårdnadshavare m.fl. Mötet tar ca 60 minuter och Västtrafik ersätter mötestiden med väntetidsersättning enligt avtal. För att säkerställa att kunden har trygga resor kan det behövas ytterligare kundmöten vilka bokas in på samma sätt som detta första möte.
Förväntningar ska framgå tydligt
Förväntningarna på den fasta föraren ska framgå tydligt på mötet. Det ska exempelvis vara tydligt att:
- Föraren inte ska hantera medicinering.
- Att vårdnadshavare inte får överenskomma om ändrade tider eller resmål.
- Att det alltid är körordern som ska följas.
- Även viktigt att parterna är införstådda med att den fasta föraren inte är en ledsagare.
Om förväntningarna inte uppfylls
Det är viktigt att fast förare förmedlar till Samres om kundmötet inte uppfyller förväntningarna och att det antingen behövs ytterligare ett kundmöte eller att förtydligande kring specifika omständigheter kommer parterna till del. Det är viktigt att relationen mellan inblandade parter fungerar bra.
Om något inte känns bra ska den fasta föraren inte tveka att höra av sig till Samres! Kundmöten kan även ske med dag- och omsorgsverksamheter med ett mer övergripande innehåll. Det sker på motsvarande sätt som kundmötet avseende enskilda kunder.
Möte med kunden
Alla kunder som ska köras kommer fasta förare inte att ha träffat vid ett särskilt möte i förväg. Endast enskilda kunder, som särskilt har fått fast förare, kommer ni behöva möta.
I övrigt gäller att vissa kundgrupper behöver ha en fast förare t.ex dagvård, omsorg, särskola och då är det viktigt att förare i allmänhet vet vilka de särskilda behoven och hanteringen är för kundgruppen.
Rutin kring att informera Samres, personal eller vårdnadshavare
När fasta föraren har kommit igång med köruppdrag är det viktigt att föraren informerar Samres om avvikelser som kan leda till otrygghet för kunden. Det handlar exempelvis om förseningar, när problem uppkommer under pågående pass.
Informerera vid överlämning
Vid överlämning ska fasta föraren alltid meddela föräldrar/skola/dagvård om något har inträffat under färden som gör att kunden påverkas negativt. Det kan vara viktigt för personalen/anhöriga att känna till då det inträffade kan påverka kunden under lång tid.
Fasta förare ska förmedla hur uppdraget fungerar
Förare är viktiga informationsbärare och ska således alltid informera Samres exempelvis om förbättringsförslag vad gäller:
- Ruttplaneringar
- Felaktiga/otydliga körorder
- Ändringar som behöver göras i de fasta planerna/kundtillstånd när kunden behöver mer persontid eller när kunden har andra hjälpmedel än de som står på körordern.
- Fasta förare ska även informera Samres om de anser att en kund som inte har fast förare skulle vara i behov av en fast förare.
Det även viktigt att informera när det inte fungerar som det var tänkt, antingen i relationen med kunden, vårdnadshavare eller personalen. Fasta förare ska förmedla sina synpunkter på hur uppdraget fungerar!
Notering i PLANET
I planbilden framgår om det finns en kund som har en fast förare knuten till sig genom noteringen ”BFF + initialer”, (står för Behöver Fast Förare, kundens initialer). Detta finns för att uppmärksamma er på en kommande körning med fast förare.
Rutiner vid frånvaro
Den ordinarie "Fasta föraren" är ansvarig för att se till att kunden är trygg i sin resa även när denne inte kör genom att informera reservföraren om kundens särskilda behov så att även denne är väl införstådd i hur kunden får en trygg och säker resa. Reservföraren ska även kunna möta kunden i förväg om behov finns.
Skyldighet att upplysa
Om den ordinarie fasta föraren är sjuk är det dennes skyldighet att upplysa om att det finns en kund som är i behov av fast förare knuten till passet. Driftledningen ska i dessa fall sätta in reservföraren på passet.
Om båda förarna är frånvarande
Om båda förarna är frånvarande ska detta meddelas till Samres, som meddelar särskilt känsliga resenärer. På detta sätt kan vårdnadshavare avgöra om resan ska utföras. Viktigt att det görs så fort driftledningen får kännedom om att båda förare är frånvarande.
Avslutad anställning hos förare
Om en fast förare avslutar sin anställning ligger det ett ansvar på föraren och trafikföretagets driftledning att informera Samres om detta.
Det är viktigt att informera Samres så fort trafikföretaget får kännedom om att föraren ska avsluta sin anställning eftersom ett nytt kundmöte behöver bokas in med kunden, handläggaren, vårdnadshavare m.fl.