Starta körpass
Körorder
När du startar ett körpass måste du alltid få ut en körorder. Den kan antingen innehålla uppdragen:
- ”Hämta kund” (”hämtanod”).
- ”Ledig tills vidare, vänta kvar” (som betyder, att du ska vänta kvar på den plats där du befinner dig).
- ”Ledig t.v, kör mot hemområde” (där t.v betyder tills vidare).
Om du får ut ett meddelande om att du har ett pass inom ett tidsintervall, t.ex. kl. 10:00 och kl. 17:00, så har du tryckt för tidigt. Vänta lite och tryck igen så att passet startas upp och du får ut en körorder.
Om du får meddelandet ”för tidig körorderbegäran” innebär detta att du måste vänta lite och trycka igen.
Läs all text på din körorder
Du ska följa och hantera körordern på rätt sätt så att resan blir rätt utförd och ingen kund missas.
Om du läser körordern från en display så är det mycket viktigt att du scrollar ordentligt så att du är säker på att du läst all information. Tänk på att skydda informationen så den inte kan läsas av andra kunder, sekretess gäller.
Viktigt att kontrollera innan du hämtar kunden
- Se om kunden ska sitta fram eller bak.
- Kontrollera om resan är en samplanerad resa så du vet om det finns fler hämta-adresser i din bokning.
- Se till att du hittar till adresserna. Du ska begära guidning till adressen från planeringssystemet, planeringssystemet skickar då koordinater för adressen. Använd inte separat GPS-navigering.
- Kontrollera om någon kund är bokad med särskild service. På körordern kan det exempelvis stå att kunden ska följas in till lägenhetsdörren, till avdelningen (eller liknande) eller att kunden inte får lämnas ensam och ska lämnas till någon mottagande person på lämnaadressen.
Det här gäller:
Detta kommer ut på körordern precis som en vanlig resa med ”hämtanod” exempelvis ”LEDS HERRLJUNGA STN” och lämnanod ”LEDS HERRLJUNGA STN”.
För en kund utan extra hjälpmedel så får du ersättning för 15 minuter persontid för att utföra uppdraget.
I noteringsfältet står information om var kunden ska mötas och lämnas.
Här måste du vara extra uppmärksam när du läser dina körordrar. Först får du en körorder som har en adress som börjar med ”BILBARNSTOL”, det är på den adressen du ska hämta ditt företags bilbarnstol och montera den i fordonet.
När du trycker fram nästa nod så ser du först den adress där du ska lämna kunden ex: ”SJH KSS AKUTEN”.
På nästa rad står det ”kör via” och där står den adress där du ska hämta kunden och barnet.
Om kunden inte finns på avtalad plats vid utsatt hämtatid (eller inte är färdig för avresa), ska du vänta fem minuter innan du får köra från platsen.
Under denna tid ska du aktivt leta efter kunden i området där du står och sedan kontakta Västtrafiks beställningscentral. Då får du besked om du ska åka vidare eller vänta kvar.
Om du inte kan hitta kunden ska detta direkt meddelas till Västtrafiks beställningscentral innan du kan lämna adressen.
Upphämtning av kund
Hämta/lämna kunden vid byggnad
Om du vid resans start/slut ska hämta/lämna kunden vid byggnadens entrédörr i markplan eller liknande, gäller detta:
- Ligger byggnadens entrédörr inte i markplan utan har en yttertrappa, loftgång eller liknande så ska kunden och kundens bagage/hjälpmedel ändå tas till entrédörren.
- Om denna hjälp tar extra tid så läggs tiden på vid beställningen av resan.
- Den kan också läggas på av Västtrafiks Kund- och Resetjänst i efterhand efter uppmaning från föraren.
I en reception eller ett väntrum
Tala tydligt om namnet på den du söker. Tänk på att inte alla kunder hör och ser bra.
Kontrollera körorder
Kontrollera att kundens namn stämmer med uppgifterna på din körorder.
- Hälsa, presentera dig med namn och berätta att du kör för Västtrafik.
- Hjälp till med att bära och lasta bagage och hjälpmedel. På körordern finns ingen information om kundens bagage eller hjälpmedel, ha därför extra uppsikt när du hämtar en kund så att du får med dig de hjälpmedel och bagage som han/hon ska ha med sig.
- Öppna dörrar och erbjud kunden hjälp in och ut ur fordonet.
- Hjälp till med säkerhetsbältet.
- Informera gärna om vilken resväg du tänkt att ta för alla kunder i fordonet.
- Ta betalt av kunden eller kontrollera färdbevis på körorder eller enligt de anvisningar som du fått från Västtrafik. Kunden ska få ett kvitto på den betalda avgiften.
Det här gäller:
När försening uppstår ska du meddela din egen trafikledning om du har sådan, annars ringer du Västtrafiks beställningscentral. Din ledningscentral tar även en kontakt med Västtrafiks beställningscentral så att körplaner kan justeras. De bedömer också vad som behöver göras.
Om extra ersatt tid läggs på passet så står detta på ditt ”passlut”.
Du ska genast höra av dig till din egen ledningscentral eller Västtrafiks beställningscentral när du inte kan genomföra uppdraget enligt din körorder.
Detta kan till exempel betyda:
- Att du ska följa kunden in till en lägenhetsdörr, avdelning eller liknande.
- Att kunden inte får lämnas ensam utan till någon person som tar emot på lämnaadressen. Om det inte finns en sådan person där ska du genast kontakta Västtrafiks beställningscentral.
Kunden ska hämtas på köruppdragets hämtatid. Har du flera kunder i fordonet samtidigt, ska de hämtas och lämnas i den ordning som det står på köruppdragen.
Om det finns senast framme-tid eller tidigast framme-tid så ska de följas.
Om du inte kan utföra resan på det sätt som framgår av köruppdraget ska du, så snart det är möjligt, kontakta din egen ledningscentral. Om du inte har en sådan, kontakta Västtrafiks beställningscentral.
Om du ska hämta eller lämna en kund på Marstrand så måste du i samband med färjeresan lämna kundens namn till färjeskepparen.
Under resan
Körorderbegäran – rätt tid och rätt plats
Vid en körorderbegäran stäms fordonets aktuella position av mot körordens koordinater. Om fordonet befinner sig för långt ifrån den aktuella adressen lämnas inte ”noden” ut, istället skickas ett meddelande – ”för tidig körorderbegäran”.
Ta ut körorder i rätt tid
Det är viktigt att du som förare tar ut dina körordrar i rätt tid, dvs. nästan när du är framme och ser hämta-/lämnaadressen.
Om du tar ut körordern försent, trots att du är i tid, orsakar detta förskjutningar i din körplan i planeringssystemet. Det ser då ut som om ditt körpass är försenat och du måste då ringa till vår Kund- och Resetjänst och få tiden ändrad i planeringen så att den blir riktig.
Förskjutning på körpass
Förskjutningar på ditt körpass kan leda till att planerad ledig tid på passet kan försvinna och sådan tid ersätts inte i efterhand.
Förskjutningar kan också göra så att resor som ligger på ditt körpass blir omplanerade till ett annat körpass eller att du kan få en kontraorder som kan vara svår att hinna till då du är på ”fel plats” jämfört med planeringssystemets beräkningar.
Om du hämtar eller lämnar tidigare
Om du hämtar/lämnar kunden tidigare än tiden på körordern så riskerar du också att få en kontraorder som upplevs ”fel” då PLANET-systemet tror att du befinner dig på en annan plats än där du egentligen är.
Problem med fordonsdator
Om fordonsdator/terminal tappar kontakten med Trafikledningssystemet eller om du av någon annan anledning inte får ut någon körorder, måste du kontakta din egen ledningscentral om sådan finns. Annars kontaktar du Västtrafiks Kund- och Resetjänst.
Det här gäller:
En kontraorder på ditt körpass innebär att du får en förändring i ditt köruppdrag. Detta kan till exempel innebära att du får vända om för att hämta en kund.
Det kan också innebära att du behöver ta vägen om en annan adress för att hämta en kund, och kanske också lämna denna kund, innan du får köra vidare för att lämna din första kund.
Föraren ska använda ”direktnavigering” för att undvika att köra till fel adress (inte använda egen navigeringsutrustning).
Du bör alltid undvika att prata i mobiltelefonen under ditt uppdrag. Självklart kan du göra undantag om du under körningen behöver det för ett samtal som har med arbetet att göra. Använd i så fall handsfree utrustningen med öronsnäcka.
Av hänsyn till de andra passagerarna ska samtalet vara på svenska. Om situationen kräver samtal på andra språk – informera övriga passagerare om detta.
Försök att ringa vid ett bra tillfälle, som ett trafikstopp eller på en ”säker vägsträcka”. Tänk på att kunden kan känna sig otrygg om du talar i telefon när du kör.
Du bör inte ha radion på i fordonet på ett sätt som kan störa kunden. Det finns kunder med funktionshinder som blir mycket störda av bakgrundsljud.
Fråga gärna om det går bra att ha radion på och om ljudnivån är okej.
Kunden har inte enligt reglerna rätt att begära uppehåll under en resa som redan påbörjats, till exempel stanna vid bankomat, apotek etc. Men det är du som bedömer om det finns andra personliga behov för ett uppehåll. Meddela Västtrafiks beställningscentral om detta.
Ibland händer det att du måste betala parkeringsavgifter i samband med att du hämtar eller lämnar kunder. Västtrafik ersätter inte dessa parkeringsavgifter.
Man kan heller inte få särskild ersättning för broavgifter, färjeavgifter eller andra liknande avgifter inom Sverige.
Rutiner vid resans avslut
Ge god service när ni är framme:
- Öppna dörren, hjälp kunden ut och erbjud dig att hjälpa till med bagaget.
- Erbjud hjälp fram till entrédörr.
- Om kunden är synskadad kan du behöva hjälpa till mer. Fråga gärna!
- Om resan är bokad med ”särskild service” ska du hjälpa kunden till avdelningen, in i bostaden eller liknade.
Körorder vid passets slut
När passet närmar sig sitt slut måste du få ut ett ”passlut” som svar på din begäran om ny status. När du fått ”passlut” kan inga nya köruppdrag läggas på passet.
När du får ”passlut” får du också det preliminära beskedet om den ersättning som du ska få för passet.
Det här gäller:
Om du, kunden, medföljande personal eller anhörig har synpunkter på beställningen eller på resan – kontakta eller hänvisa till vår gemensamma kundservice på telefon 020 – 91 90 90.
Man kan också lämna synpunkter via brev, e-post eller Synpunktskort. Som förare ska du alltid undvika att hamna i konflikt med kunden.
Om din kommunikationsutrustning mot PLANET-systemet inte fungerar och du inte får ut köruppdrag i ditt fordon.
Gör så här:
- Starta om enheten.
- Om den fortfarande inte fungerar – kontakta din egen ledningscentral om du har en sådan, annars kontaktar du Västtrafiks beställningscentral.
Om du har frågor om varför du inte fick en resa eller varför inte vissa kunder fick resa ihop till exempel, ska du ta upp det med din kontaktperson på ditt trafikföretag.