Vi stödjer inte Internet Explorer länge.

Se Microsoft för mer information.

Felanmälan av rast- och pauslokaler

Nedan rutiner ska följas av Trafikföretag som kör buss, båt eller tåg. Observera felanmälansrutinerna gäller för de rast och pauslokaler som hyrs ut av Västtrafik.

Bristande underhåll eller om något är trasigt

Arbetsledning anmäler i systemet Weblord. Endast akuta ärenden via telefon.

I Weblord kan du se historik och bevaka dina felanmälningar. Logga in direkt i Weblord: https://weblord3.vgregion.se/Login.aspx

Saknar du inloggning till Weblord, skicka mejl till: vastfastigheter.kundtjanst@vgregion.se

Bristande lokalvård, eller brist på förbrukningsmaterial, så som tvål, papper etc.

De flesta lokaler städas på uppdrag av Västra Götalandsregionen. Vid synpunkter kan arbetsledning mejla Uppföljningsenheten inom Västra Götalandsregionen: synpunkt.lokalvard.resecentrum@vgregion.se

I undantagsfall sköts lokalvården på annat sätt, och då följs andra felanmälansrutiner.

Akuta fel i paus- och rastlokaler

Under kontorstid (måndag - fredag 07.00 - 16.00) anmäler arbetsledningen till Västfastigheter Kundtjänst: 010 - 441 35 00

Under kvällstid eller helger ring Västfastigheter Drift jourtelefon: 072-255 43 42

Övriga allmänna frågor

Vid övriga frågor om lokalerna, mejla: vastfastigheter.kundtjanst@vgregion.se

Felanmälan av passerkort, system och läsare

Nedan rutiner ska följas av Trafikföretag som kör buss, båt eller tåg och har Opna passerkort. Observera felanmälansrutinerna gäller för de rast och pauslokaler som hyrs ut från Västtrafik.

Är du kortanvändare kontakta din arbetsledare eller kortadministratör som hanterar felet i Opna.

Egen felsökning och anmälan

Du som arbetsledare eller Opna-administratör, felsök först innan du felanmäler:

  1. Fråga personen vad hen får för indikation på kortläsaren.

    A. Om kortläsaren inte alls reagerar på när personen visar kortet eller använder knappsatsen är anläggningen sannolikt ur bruk. Kontakta Västfastigheter på via felanmälan i Weblord eller ring 010-441 35 00. Öppet måndag-fredag mellan klockan 07:00-16:00. Under kvällstid eller helger ring Västfastigheter Drift jourtelefon: 072-255 43 42.
    B. Om läsaren indikerar/blinkar efter att kortet visats väntar läsaren på en kod. Be personen logga in i Opna och kontrollera att hen slår in rätt kod.
    C. Om kortläsaren reagerar med röd markering eller informerar på display direkt när kortet visas kan det vara olika fel. (Om kortet fungerat nyligen gå direkt till punkt tre), annars börja felsökning från början.
  2. Logga in i Opna och sök upp personen och klicka längst ute till höger för att granska profilen. Kontrollera att personen har aktiverat kortet. Status skall vara aktivt. Kontrollera även att kortet inte är pausat etc.
  3. Kontrollera om personen tillhör en användargrupp som har rätt behörighet. För Västtrafik har en grundbehörighet för alla personer. Personer som ska komma in genom en dörr behöver ha rätt behörigheter tilldelade.
  4. Kontrollera att kortet inte är pausat/fryst. Allt detta bör indikeras tydligt när du granskar personposten i Opna.
  5. Be personen dubbelkolla att hen använder rätt PIN-kod. Personen ser sin PIN.kod när hen loggar in i Opna i sin profil på opna.amido.se eller genom att skanna qr-koden på baksidan av sitt kort. Vänta upp till tio minuter för att säkerställa att koden hunnit slå igenom. Vid upprepade felaktiga PIN-kodsinslagningar spärras kortet.

Om du efter felsökning inte kan se vad det är som är fel ring Assemblin på 010-200 82 84 (dagtid kl 07-17) eller 0771-93 76 00 (kväll och natt kl 17-07). Du kan även mejla service.vgr@assemblin.se. Uppge:

- Avtalsnummer 147874
- Vem du är som felanmäler
- Orsak/vad som inte fungerar
- Vilken byggnad det avser

Om personen behöver nytt kort:

För att radera ett kort kan du antingen gå in på personens profil och ta bort det under kortinformation, eller ange kortnumret (t.ex. 1234-5678-9012) under företagsinställningar och radera det där. När kortet är borttaget går du till beställningsfliken för att beställa ett nytt. Under tiden kan personen använda ett temporärt kort.

Har personen ett befintligt kort vars giltighetstid håller på att löpa ut, så kan det vara en bra idé att beställa ett kort till personen.  När det är mindre än 30 dagar kvar på giltighetstiden visas personen automatiskt i listan under beställningsfliken. Vill du beställa ett kort som går ut om mer än 30 dagar, klicka på "Visa alla" för att se alla utgångsdatum och beställa nya kort vid behov. Det gamla kortet kommer automatiskt att upphöra när det nya kortet aktiveras med Bank ID. 

Har du funderingar kring administrationen i Opna så går det att hitta mer information här: https://support.amido.se/support/solutions/33000138807#33000217890

Behörighet till biljettmaskinerna "Hajen"

Vid problem med att logga in på "Hajenmaskinerna" kontakta its@vasttrafik.se

Felanmälan av pauslokaler som nyttjas av Göteborgs spårvägar

Nedan rutiner ska följas av Göteborgs spårvägar. Observera felanmälansrutinerna gäller för de rast och pauslokaler som hyrs ut från Västtrafik.

Bristande underhåll eller lokalvård

Ta kontakt med TLI enligt rutin.

Fel på kortläsare

Ta kontakt med TLI enligt rutin.

Fel på passerkort

Felanmälan via Spårväggen (under fliken Arbetsplats-Felanmälan passerkort) eller kontakta gruppchef.