Så här ska du som kundvärd göra
På de flesta linjer välkomnar vi nu alla genom framdörren igen (förutom de som har rullstol, barnvagn etc., förstås), och vi behöver hjälpa till lite extra. Som kundvärd kan du som ingen annan få resenärer och förare att känna sig trygga och samtidigt göra det smidigare för alla i kollektivtrafiken.
Visa resenärerna var de ska gå av och på
Visa resenärerna att de ska gå på i framdörren och av i bakdörrarna.
- Informera om att resenärerna ska visa giltig biljett för läsaren när de går ombord hos föraren.
- Om resenären inte har biljett – hänvisa till Västtrafik To Go. Hjälp gärna till med appen om det behövs eller hänvisa till närmsta ombud eller butik.
- Visa resenärerna hur de ska stå åt sidan för att ge plats åt avstigande.
- Svara på resenärernas och förarnas frågor.
Förhindra trängsel
Om det bildas kö vid påstigning, påminn om att hålla avstånd.
- Prata med resenärerna och visa dem med lugna och tydliga gester var de ska gå och stå. Då förstår de snabbt hur de ska göra.
- När resenärerna står och väntar på bussen, påminn dem om att ha biljetten klar att visa upp när de ska gå ombord.
- Placera dig smart, anpassat till resenärsflödet och på ett tryggt avstånd.
- Föregå med gott exempel – håll minst en meters avstånd till andra i alla situationer.
- Kommunicera med kollegorna under hela arbetspasset om hur ni ska placera er och fördela er mellan bussarna, och om ni behöver göra några förändringar för att det ska bli tryggt för förare och resenärer.
Nya regler på flera bussar
Reglerna för påstigning ändras på flera bussar i Göteborgsområdet. Resenärerna ska gå på fram och visa biljett.
Dekaler på fordon som öppnat framdörren hjälper resenären rätt. Men du som kundvärd är viktig för att bygga den nya vanan.
Stötta och påminn förarna om bakdörrarna
För förarna är det nytt att stänga bakdörrarna och ansvara för att biljetten visas för en läsare ombord. Det är viktigt att du stöttar och påminner dem om att stänga bakdörrarna direkt efter avstigning.
Visa förarna hur de kan använda dörrarna på ett aktivt sätt – de öppnar framdörren först och väntar cirka fem sekunder med att öppna bakdörrarna. Då styrs flödet av påstigande mot framdörren.
Vanliga frågor/invändningar och hur du kan svara
Västtrafik behöver vara säkra på att alla som reser har en giltig biljett. Därför ska alla gå på fram och visa sin biljett.
Nej, det är framförallt för att föraren behöver se att alla som reser har en giltig biljett. Kollektivtrafiken bygger på att alla betalar för resan, därför ger Västtrafik föraren den uppgiften.
Västtrafik behöver vara säkra på att alla som reser har en giltig biljett, därför ska alla gå på fram och visa sin biljett.
Läsaren scannar av en kod i biljetten. Det är viktigt att telefonen hålls helt stilla ett par sekunder framför läsarens glas för att det ska fungera.
Föraren behöver se att alla som reser har en giltig biljett. Den kan vara på ett kort, i telefonen eller en pappersbiljett. Kortläsaren vid bakdörren är endast till för utcheckning.
Alla som reser utan giltig biljett kan få en tilläggsavgift. Jag har informerat personen om att hen måste ha en giltig biljett (i de fall som det är möjligt).
Föraren behöver se att alla som reser har en giltig biljett. Västtrafik har gett alla förare den uppgiften.
Du behöver ha en giltig biljett för resan. Kontrollera internettäckning och att du har aktiverat internetköp för bankkort. Om inte det hjälper – starta om appen och telefonen
Du behöver ha en giltig biljett. Om du inte kan visa en giltig biljett i telefonen riskerar du att få en tilläggsavgift vid en biljettkontroll.
Du behöver ha en giltig biljett. Alla som reser utan giltig biljett kan få en tilläggsavgift.
Du har rätt att ta rast. Rasterna är viktiga för säkerheten och för att du ska må bra. Om du skulle bli sen på grund av påstigning fram så är det inte ditt fel.
Kundvärden berättar för resenärerna om vad som gäller för påstigning fram och hur föraren ska kontrollera biljett. Kundvärdarnas uppgift är att vägleda resenärerna. Kundvärden ska aldrig tvinga, konfrontera eller argumentera utan bara hjälpa och visa vägen på ett lugnt och vänligt sätt.
Biljettkontrollanten kontrollerar resenärernas biljetter och kan utfärda tilläggsavgift, men kan också vägleda och hjälpa.