Ditt kundmöte – din arbetsdag
I Västtrafiks nya kundmötesutbildning får varje medarbetare möjlighet att kompetensutveckla sig inom ett av de viktigaste, mest utmanande men också givande områdena i vår verksamhet - kundmötet. Utbildningen ersätter tidigare ”Vi och våra kunder”.
Fördjupning som stärker yrkesrollen
Utbildningen erbjuder fördjupning, kunskap och möjlighet till egen reflektion och diskussion i grupp tillsammans med kollegor. Fokus ligger på den egna processen - att utveckla sina kundmöten, stärka yrkesrollen och få trygghet i att hantera olika situationer som kan uppstå. Utbildningen riktar sig till alla kundnära medarbetare.

Upplägg och innehåll
Utbildningen leds av utbildarna på partnerföretagen enligt ett “train-the-trainer"-koncept och man träffas under två halvdagar med några veckor emellan.
Exempel på innehåll är:
- Vikten av ett bra kundbemötande för dig, för kunden, dina kollegor och Västtrafik.
- Västtrafiks psykologstudio. Vår expert ger perspektiv på mänskliga beteenden och vad vi kan göra för att få bättre kundmöten.
- Perspektiv på kundlöftet och vad din roll i det hela är.
- Filmer och case där vi fördjupar oss i olika kundmötessituationer.
Till dig som är utbildare
Eftersom förutsättningarna och vardagen ser olika ut beroende på var och med vad man jobbar gör vi anpassade versioner av materialet. Nu i vår har vi börjat med bussbolagen och vi tar fram anpassningar löpande. Utbildarna på partnerföretagen är ansvariga för att hålla i utbildningarna med kollegorna och under en dag med Västtrafik kommer ni att få genomgång av materialet och bli förberedda. Vi kommer att kontakta er när det är dags att börja planera om vi inte redan har kontakt.

När utbildningen är färdig vill vi att deltagarna ska känna:
- Jag förstår vad ett bra kundmöte är och varför det är så viktigt.
- Jag förstår att ett bra bemötande från mig faktiskt hjälper alla – inklusive mig själv.
- Jag känner att jag med enkla medel kan påverka min egen, mina kollegors och resenärernas dag i en positiv riktning.

Varför är ett bra kundbemötande så viktigt?
För att kunden ska trivas med att åka kollektivt är ett gott bemötande avgörande. Ni som arbetar med att möta kunderna är de viktigaste företrädarna för Västtrafik och kollektivtrafiken. Men bra kundmöten är viktigt inte bara för kunden – det ger en lugnare, smidigare och trevligare arbetsmiljö även för medarbetarna. Och i slutändan vinner kollektivtrafiken och hela samhället på det.
Fokus på vad man själv kan påverka
Förutsättningarna för kundnära medarbetare skiljer sig mycket åt beroende på vad man har för roll och var och när man jobbar. Stress och många viktiga prioriteringar som behöver göras är verklighet och vardag och det är inte alltid möjligt att ge mycket tid till resenärerna. Arbete med sådana förutsättningar pågår parallellt i andra forum – med den här utbildningen fokuserar vi på vad var och en själv kan påverka i vardagen.