Riktlinjer för att kommunicera enhetligt
Våra grafiska riktlinjer hjälper oss att kommunicera enhetligt. Det är när vi alla har samma bild om hur Västtrafik som varumärke ska kännas som vi kan kommunicera med kraft.
Logotyper
Logotypen fungerar som en avsändare och gör Västtrafik lätt att känna igen. Det ger trovärdighet till vår kommunikation.
För att garantera ett konsekvent och tydligt användande av logotypen förekommer logotypen endast enfärgad och det behöver finnas tillräckligt stort avstånd till kompletterande information. Här följer några enkla regler.
Riktlinjer för logotypen
Logotypen visas ofta tillsammans med annan information och grafik. För att logotypen ska framgå tydligt även i dessa situationer har logotypen en bestämd friyta runt sig. På denna yta får inget annat placeras. En bra regel är att alltid hålla fritt från andra grafiska element runt logotypen. Friytan motsvarar höjden av bokstaven "v" i logotypen. När logotypens storlek förändras, ändras även friytan – proportionerligt med logotypen.
För att alltid bibehålla tydligheten hos logotypen placeras den främst på enfärgade ytor. När logotypen används mot bild är det viktigt att det är god kontrast och att bilden är lugn. Undvik stökiga och oroliga bakgrunder.
Västtrafiks logotyp är unik. Det betyder att man inte får skapa egna versioner, med liknande form eller bokstäver. Den får inte heller manipuleras formmässigt på något sätt.
- Balken hittar du i botten på allt tryckt material där det är tekniskt möjligt att trycka utfallande. Det är viktigt att balken behåller rätt proportioner, därför behöver du följa vissa riktlinjer.
- Det finns färdiga mallar i flera olika storlekar – använd dem i den mån det går. Om det ska produceras något i ett format som inte redan finns, bör logotypen alltid vara minst 2.5x större än balken, men max 4x större. Referera gärna till de mallar som finns, för att få en uppfattning om förhållandet mellan logotyp och balk.
Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen. Vi behöver därför märka allt material som vi gör med Västra Götalandsregionens logotyp. Vår logotyp och Västra Götalands logotyp ska kunna leva tillsammans, både hierarkiskt och formmässigt. Men det är viktigt att Västtrafik fortfarande är huvudavsändaren. Placering och storlek på logotyperna blir därför viktigt.
Ladda ned logotyper
Du laddar ned logotypen genom att klicka på länken, högerklicka på bilden och välja "Spara bild som...".
PNG
Västtrafik logo - blå (PNG-format)
Västtrafik logo - vit (PNG-format)
Västtrafik logo - blå med padding (PNG-format)
Västtrafik logo - vit med padding (PNG-format)
SVG
Västtrafik logo - blå (SVG-format)
Västtrafik logo - vit (SVG-format)
Finns som Adobe CC-bibliotek.
Du laddar ned Västtrafiks logotyp genom att klicka på länken, högerklicka på bilden och välja "Spara bild som...".
Västtrafik logo - blå (AI-format)
Västtrafik logo - vit (AI-format)
Västtrafik logo - svart(AI-format)
Finns som Adobe CC-bibliotek.
Typografi
En enhetlig och bra typografi är viktig i all skriven kommunikation. Den typografi vi använder behöver vara tydlig, kännas sympatisk och stämma väl överens med identiteten i övrigt.
Obs: Typsnitt är ofta licensbaserade och så är det även med vårt kommunikationstypsnitt Founders Grotesk och vårt faktatypsnitt Univers. Som upphandlade eller extern leverantör till Västtrafik är det upp till varje part att köpa licens/hantera inköp av typsnitt. Arial och Georgia däremot är inkluderade i nästan alla basutbud i dagens datorer och de är därför optimala för internbruk, webb, presentationer osv.
Tre typer av typografi
Västtrafiks kommunikationstypsnitt är Founders Grotesk. Ett typsnitt som upplevs självsäkert, modernt, varmt och personligt. Semibold används i första hand till rubriker och Regular till brödtext.
Detta typsnitt används för kommunikationsmaterial till er som partnerföretag samt för allt identitetsbyggande material inhouse, skyltar, affischer med mera.
Västtrafiks faktatypsnitt är Univers Condensed. Typsnittet är tydligt och används när vi sätter stora mängder information, exempelvis tabeller och matriser.
För internt bruk, till exempelvis brev, protokoll och PowerPoint används Arial och Georgia som redan finns i våra datorer. Georgia används i längre texter och Arial används i rubriker.
Färger
Färger är en viktig del av vår visuella identitet. Färger uppträder alltid olika beroende på om de är tryckta som PMS eller fyrfärg, på ett bestruket eller obestruket papper, om de visas på en datorskärm eller ingår i en brodyr på ett klädesplagg.
För att få största möjliga likhet, oberoende av media och teknik, har vi tagit fram våra färger i ett antal olika färgsystem. Utgå gärna från Pantoneskalan när du ska bedöma om en färg har rätt nyans.
Färgsystem
RGB står för blandningen av grundfärgerna röd (R), grön (G) och blå (B), speciellt anpassad för visning på skärm.
HEX står för Hexadecimal färgkod. Färgerna är uppdelade i RGB, där varje färg upptar två tecken av koden. Anpassad för webbsidor.
FYRFÄRG eller CMYK innebär tryck med tryckteknikens tre grundfärger cyan (C), magenta (M) och gul (Y) samt svart (K). De blandas i nämnda ordning, i varierande proportioner, för att åstadkomma önskad färg.
PANTONE eller PMS är ett internationellt system för benämning av ett tusental färger. Dessa används i stor utsträckning av formgivare och tryckerier. Färgerna finns redovisade i Pantonekatalogerna tillsammans med recept på hur de blandas. C står för coated och används på bestruket papper. U står för uncoated och används på obestruket papper.
NCS (Natural Colour System) och RAL (Reichs-Ausschuß für Lieferbedingungen und Gütesicherung) – är färgsystem som möjliggör för exakt färgkommunikation mellan designers och tillverkare. Dessa är baserade på hur vi uppfattar färg visuellt, och beskriver färgen på alla tänkbara ytor.
Färgpaletter
Vår huvudfärg är en klar blå färg. Den finns i vår logotyp och används som en färgsignal för Västtrafik.
Finns som Adobe CC-bibliotek.
VT Blå
CMYK | 100/0/0/0 |
PMS | Process Cyan C |
RGB | 0/157/219 |
HEX | 009DDB |
NCS | S 1565-B |
RAL | DS 230 50 40 |
Huvudfärgen kompletteras av den sekundära färgpaletten med både pigga och mera dämpade toner. Den sekundära färgpaletten kan användas i rubriker, som bakgrunder, illustrationer, i webbdesign etcetera.
Finns som Adobe CC-bibliotek.
Dessa färger används huvudsakligen till Strålkastaren (personaltidning) som komplementfärger och om sekundärpaletten inte räcker till. Färgerna kan till exempel användas i grafer och diagram, men sekundärpaletten gäller i första hand.
Finns som Adobe CC-bibliotek.
Vi har fler färgpaletter till bl.a. spårvagn, busskonceptet och kartor. Dessa är också tillgängliga som Adobe CC-bibliotek.
Kontakta oss för mer material
De här riktlinjerna är basen i Västtrafiks grafiska identitet. Hör av dig till partnerportalen@vasttrafik.se om du vill ha den grafiska manualen skickad till dig i sin helhet. Då ingår även användning av kartsystem, balk, ikoner, bilder och mycket mer.
För tillgång till våra Adobe CC-bibliotek måste du har ett aktivt Adobe CC-konto med tillhörande e-postadress. Kontakta oss för insläpp.
Grafiska riktlinjer för skyltar/hållplats
Här kan du ladda ner pdf:n för guidning i skyltdesign för hållplatser.
Grafiska riktlinjer skyltar hållplats 2023 (pdf, öppnas i nytt fönster)