I början av mars gjorde ett tekniskt fel att cirka 2000 fysiska Västtrafikkort blev felaktigt spärrade. De allra flesta var Skolkort, några var företagsbiljetter. Det orsakade stora besvär, både för de som reser med oss och för dig som möter våra kunder.
Vi har arbetat intensivt för att spåra och ersätta de felaktiga korten. Nu ser vi att arbetet varit framgångsrikt. Alla företagskort och så gott som alla skolkort har blivit ersatta.
Därför bedömer vi att det är läge att gå tillbaka till vanliga rutiner för hantering av spärrade kort.
För spärrade företagskort gäller:
Är kortet spärrat ska kunden betala sin resa på annat sätt. Om kunden tycker att kortet är felaktigt spärrat, hänvisa till Västtrafik Kundservice.
För spärrade skolkort gäller:
Spärrade skolkort behöver ersättas. Be eleven att kontakta skolan för att få en tillfällig skolbiljett. Grundskoleelever har rätt att ändå få åka med till skolan kostnadsfritt. Du ska INTE ta ifrån eleven det spärrade skolkortet - det ska eleven lämna in till skolan.
Här kan du läsa de kompletta instruktionerna
Du hittar rutinerna under fliken "Biljetter och zoner" på Partnerportalen
Eller titta i den tryckta prishandboken "Biljetter och zoner" från sidan 16.
Tack för gott samarbete! Och för att du skapar ett kundmöte som vi alla vinner på.
Kontakt Västtrafik:
Johanna Eriksson Eknander, Verksamhetschef Buss
010 - 434 52 55
Johanna.Erikssoneknander@vasttrafik.se