Vi stödjer inte Internet Explorer länge.

Se Microsoft för mer information.

Logga in:

Så fungerar blippbetalning

Det här är en guide för hur det går till att blippbetala med sitt betalkort i kortläsare. Den är till för dig som jobbar på linjer som kör i zon A.

Köpa biljett i kortläsare i zon A

I zon A går det att köpa en enkelbiljett för vuxen med betalkort i kortläsare på  spårvagnar, båtar och de flesta bussar som har kortläsare med symbolen för blippbetalning. Det går inte att blippbetala på Västttågen men en blippbetalad biljett för zon A är giltig. 

  • Samma pris som enkelbiljett i app och som kontoladdning.
  • Betalas med Mastercard eller Visa.
  • Betalkort som är inlagt i telefonen eller i en smartklocka fungerar också. 

 

 

Blippa längst ner på kortläsaren

 

  • Resenären håller betalkortet/den mobila enheten mot symbolen för blippbetalning på nedre delen av kortläsaren.
  • Grön symbol betyder giltig enkelbiljett för vuxen i zon A. Om köpet misslyckas får resenären ett felmeddelande (se längre ner på sidan).
  • Vid byte ska samma kort blippas igen.

Viktigt att ta ut betalkortet ur plånboken!

Om resenären visar hela plånboken kan läsaren läsa av fel kort – ett annat betalkort eller Västtrafikkortet. Då finns det risk för ofrivillig fuskåkning och tilläggsavgift om resenären betalat med ett annat kort än vad som var avsett.

Det kan också hända att resenären får felmeddelande när kortläsaren känner av mer än ett betalkort.

En biljett i taget och samma "kortbärare"

Det går bara att ha en aktiv biljett per betalkort. Vid byte blippas samma betalkort igen i samma bärare/enhet (klocka, mobil eller fysiskt kort). Det går alltså inte att påbörja resan genom att blippa med ett betalkort och sedan byta till betalkort i smartklocka, även om den är kopplad till samma betalkort som användes vid första blippen.

 

Olika felmeddelanden

Om betalningen misslyckas får resenären information om vad som kan ha gått fel. Här är några felmeddelanden.

Redan registrerat
En biljett är redan kopplad till kortet.

Fler än ett kort visades
Försök igen med enbart ett kort.

Din mobila enhet är låst
Lås upp och försök igen.

Kortläsare ur funktion
Betala på annat sätt eller prova en annan kortläsare.

Betalning misslyckades
Betala på annat sätt.

Betalning ej möjlig
Endast Västtrafikkort kan användas.

Läsning ej möjlig
Endast Västtrafikkort kan användas.

Betalning misslyckades
Försök igen eller betala på annat sätt.

Så ser det ut i förarskärmen

När en resenär blippar sitt betalkort ser det ut så här i förarskärmen. Det finns ingen funktion för att ångra. Om något går fel med betalningen – kontakta kundservice.

Giltig biljett i zon A

Varje blippbetalning syns både på förarskärmen och i biljettmaskinen. Så här ser det ut när biljetten är giltig. 

Ogiltig biljett

Så här ser det ut när biljetten är ogiltig. Resenären behöver köpa biljett på annat sätt.

Blippbetalning ur funktion

Så här ser det ut om blippbetalningen är ur funktion. Resenären behöver köpa biljett på annat sätt.

Blippbetalning på linjer som går över zongräns

  • Några linjer med kortläsare som utrustats med blippbetalning kommer att gå över zongräns.
  • En resenär som behöver köpa en kompletterande biljett för zon B och zon C, gör det hos föraren eller i appen Västtrafik To Go.
  • Linjer som har få stopp i zon A och som har slutdestination i zon B eller C utrustas inte med blippbetalning, till exempel linje 100.

Läs mer om vad som gäller under Blipp för linjer som kör över zongräns.

Frågor och svar

Hur visar jag min biljett vid en biljettkontroll? 

Håll bara fram ditt betalkort för biljettkontrollanten så läser de av kortet med sin mobila enhet.

Kan jag blippa om jag ska resa till en annan zon?

Nej, du kan bara blippbetala när du reser i zon A. Ska du resa över zongräns behöver du komplettera med en biljett för zon B eller C i appen Västtrafik To Go.

Hur kan jag se innan en resa om jag kan blippbetala? 

Sök din resa i Reseplaneraren. Välj en resa. Under fliken “Priser” ser du om det går att blippbetala. 

Kan jag blippa med mitt digitala bankkort på min mobil? 

Det går utmärkt att blippa med digitala bankkort via mobiler eller smartklockor. Tänk på att blippa med samma kort/mobila enhet hela resan! 

Går det att se hur lång tid det finns kvar på biljetten? 

Om du håller upp ditt kort för en kortläsare igen så
visas din giltighetstid. 

Varför behöver jag blippa igen vid byte? 

För att försäkra dig om att bytestiden inte har gått ut. 

Kan det bli så att jag betalar dubbelt om jag byter fordon och ska blippa för byte? 

Betalningarna sker i efterhand. Då säkerställer våra system att flera betalningar för samma restid inte går igenom.

Var kan jag se mina blippbetalningar och få kvitto? 

Du kan få utdrag på dina blippbetalningar på vår hemsida. Där får du även tillgång till dina kvitton. 

När dras pengarna från betalkortet? 

Vi reserverar pengarna när du först blippar. Själva betalningarna sker tidigast nästa dag. 

Vad händer om jag råkar blippa mitt betalkort, får jag tillbaka pengarna?

Hör av dig till vår kundservice så att vi kan titta närmare på ditt ärende. 

Vad händer om jag råkar blippa både Västtrafikkort och betalkortet om de ligger i samma plånbok? 

Hör av dig till vår kundservice så att vi kan titta närmare på ditt ärende. 

Sparar Västtrafik mina kortuppgifter? 

Nej, vi sparar aldrig fullständiga kortuppuppgifter.

Om jag reser på enkelbiljett i appen får jag återbäring. Får jag det om jag köper enkelbiljetter med blippbetalning också?

Nej, återbäring erbjuder vi enbart i vår app Västtrafik To Go.

Går det att blippa med både kredit- och kontokort? 

Det går utmärkt att blippbetala med både kontokort och kreditkort med symbolen för Visa eller Mastercard.

Går det att blippa med utländska bankkort? 

Ja, så länge det är ett Visa eller Mastercard som resenärens bank godkänt för användning i Sverige.

Varför går det bara att köpa en biljett per bankkort? 

Detta är på grund av tekniska begränsningar. 

Kan jag köpa ungdomsbiljett med blippbetalning?

Nej, det går enbart att köpa vuxenbiljett med blippbetalning. För ungdomspris hänvisar vi till biljett i vår app Västtrafik To Go.