Säkerhetsrutin för dig som tar betalt med bankkort
Så här ser du upp för ficktjuvar i kortterminalen.
Ny rutin för säkrare kortbetalning
Vi som tar betalt med kortterminal ansvarar för att skydda kundernas kortuppgifter mot tjuvar. Den här typen av bedrägerier ökar i hela samhället och även terminalerna vi använder på våra fordon kan bli utsatta för så kallad skimning. Det kan gå på ett ögonblick och är svårt att skydda sig mot.
Men det vi kan göra är att ha bra koll på om kortterminalen ser ut som vanligt eller om något verkar fel – och snabbt rapportera.
Broschyr för utskrift
Se upp för ficktjuvar i kortterminalen (pdf, öppnas i nytt fönster)
Vad är skimming?
Skimning är ett sätt att försöka att stjäla uppgifter från betalkort. Det kan till exempel ske med hjälp av en särskild utrustning som monteras på kortläsaren. Utrustningen registrerar uppgifterna från kundernas betalkort som används till att köpa saker, ta ut kontanter eller överföra pengar.
Var uppmärksam på din kortterminal
Var uppmärksam på att knappsats och kortläsare inte är manipulerade. Det ska se ut som på bilderna nedan.
Kortterminal VX820
- Ingen extra knappsats är installerad ovanpå original-knappsatsen.
- Ingen extra kortläsare är installerad utanpå enhetens kortläsare/ kortinstick.
- Ingen extra kortläsare kan skönjas ex. kåpa eller något påklistrat på skärmen som inte följer med kortterminalen.
- Inga nya hål ex. borrhål syns på kortterminalen.
- Inga brytskador syns. Inget sitter löst eller skramlar.
- Kontrollera att kablarna mellan biljettmaskin och kortterminal inte manipulerats.
Kortterminal VX690/V400m
- Ingen extra knappsats är installerad ovanpå original-knappsatsen.
- Ingen extra kortläsare är installerad utanpå enhetens kortläsare/ kortinstick.
- Ingen extra utrustning kan skönjas ex. kåpa eller något påklistrat på skärmen som inte följer med kortterminalen.
- Inga nya hål ex. borrhål syns på kortterminalen.
- Inga brytskador syns. Inget sitter löst eller skramlar.
Rapportera direkt
Ser kortterminalen annorlunda ut på något sätt? Ta kortterminalen ur drift och kontakta den person på din depå/hos din servicepartner som du brukar anmäla tekniska fel till direkt. Teknikansvarig gör en felanmälan till Västtrafik.
Hänvisa till kundservice
Om kunderna har frågor kring sitt betalkort – hänvisa alltid till kundservice på 0771-41 43 00.
Västtrafik hanterar aldrig betalkort eller betalkortsinformation. Det får inte förekomma betalkortsinformation i e-postkonversationer eller nedskriven kortinformationen på t.ex. papper.