Så bemöter du resenärerna ombord
- Resenärerna ska gå på bussen fram. Bakdörren ska hållas stängd för påstigande (undantag för rullstol, rullator, barnvagn eller liknande).
- Rikta uppmärksamheten mot de som går ombord. Sök ögonkontakt, använd till exempel inte telefonen eller radion samtidigt.
Resenären visar biljett
- Resenären ska alltid visa biljett, om hen inte gör det så behöver du fråga efter den.
- Visa tydligt att resenären ska visa biljetten för en läsare. Om biljetten finns på Västtrafikkort så visas den för kortläsaren. Biljetter i appen Västtrafik To Go ska visas för läsare för mobilbiljetter.
- Om läsaren inte godkänner biljetten ber du att få se på den själv. Det är du som avgör om biljetten är giltig även om läsaren visar rött.
Vanliga frågor/invändningar och hur du kan svara
Västtrafik behöver vara säkra på att alla som reser har en giltig biljett. Därför ska alla gå på fram och visa sin biljett.
Nej, det är framförallt för att föraren behöver se att alla som reser har en giltig biljett. Kollektivtrafiken bygger på att alla betalar för resan, därför ger Västtrafik föraren den uppgiften.
Västtrafik behöver vara säkra på att alla som reser har en giltig biljett, därför ska alla gå på fram och visa sin biljett.
Läsaren scannar av en kod i biljetten. Det är viktigt att telefonen hålls helt stilla ett par sekunder framför läsarens glas för att det ska fungera.
Föraren behöver se att alla som reser har en giltig biljett. Den kan vara på ett Västtrafikkort, i telefonen eller en pappersbiljett. Kortläsaren vid bakdörren är endast till för utcheckning.
Alla som reser utan giltig biljett kan få en tilläggsavgift. Jag har informerat personen om att hen måste ha en giltig biljett.
Föraren behöver se att alla som reser har en giltig biljett. Västtrafik har gett alla förare den uppgiften på bussar där resenären ska gå på i framdörren.
Du behöver ha en giltig biljett för resan. Alla som reser utan giltig biljett kan få en tilläggsavgift.
Du behöver ha en giltig biljett. Om du inte kan visa en giltig biljett i telefonen riskerar du att få en tilläggsavgift vid en biljettkontroll.
Du behöver ha en giltig biljett. Alla som reser utan giltig biljett kan få en tilläggsavgift.
Du har rätt att ta rast. Rasterna är viktiga för säkerheten och för att du ska må bra. Om du skulle bli sen på grund av påstigning fram så är det inte ditt fel.
Kundvärdarnas uppgift är att vägleda resenärerna och berätta för dem om vad som gäller för påstigning fram och hur de ska visa biljetten för läsaren.
Kundvärden ska aldrig tvinga, konfrontera eller argumentera utan bara hjälpa och visa vägen på ett lugnt och vänligt sätt.
Biljettkontrollanten kontrollerar resenärernas biljetter och kan utfärda tilläggsavgift, men kan också vägleda och hjälpa.
Om resenären inte vill visa sin biljett
- Informera om att det inte går att resa utan giltig biljett och att personen riskerar en tilläggsavgift. Hänvisa till Västtrafiks resevillkor om det behövs.
- Tryck på knappen för betalningsvägran i iTidsystemet. Då får vi reda på var fuskåkningen är som störst och vi kan lägga fler kontroller i de områden som behöver det mest.
Om det uppstår en hotfull situation
- Viktigt! Om det uppstår en hotfull situation, eller om du tror att det kommer att göra det, så ska du för din egen och medresenärernas säkerhet inte be om giltig biljett. Låt personen passera och säg inget mer.
- Behåll lugnet i kontakten med resenären. Lämna inte förarplatsen för att säga till eller fysiskt avvisa resenären. Säg inte att bussen kommer att stå kvar om resenären inte går av, eller liknande.
- Hänvisa till Västtrafiks kundservice med eventuella synpunkter (0771-41 43 00).
Vad ska jag säga?
– Välkommen ombord, jag behöver se en giltig biljett.
– Jag behöver se en giltig biljett.
– Om du reser utan giltig biljett kan du få en tilläggsavgift.
– Jag behöver se en giltig biljett.
– Alla som reser utan giltig biljett kan få en tilläggsavgift.
– Jag har informerat personen att hen måste ha giltig biljett.
Påminn om biljetten med förarstyrda utropet
I trafikinformationsdatorn iTid kan du välja att spela upp förinspelade utrop på din buss när den står stilla. Det finns bland annat ett utrop som uppmanar till att visa giltig biljett. Ljudet går ut i fordonets högtalare ombord.