Vi stödjer inte Internet Explorer länge.

Se Microsoft för mer information.

Krav för förare

För att resenären ska få en bra resa är förarens bemötande avgörande. Därför ska endast förare med en positiv inställning till Västtrafiks kunder utföra köruppdrag. Förare ska uppträda på ett sådant sätt att Västtrafiks och Trafikföretagets varumärke upplevs som positivt av resenärer och allmänheten.

Trafikföretaget har ansvar för att dess förare har ett serviceinriktat och professionellt bemötande samt att de framför fordonet på ett mjukt, smidigt och trafiksäkert sätt så att resenären får en trygg och säker upplevelse av resan. Detta ställer krav på att förare är utbildade, arbetar anpassat och professionellt samt är lyhörda för resenärens behov och önskemål.

Enligt lag om registreringskontroll av personal inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg (SFS 2010:800) ska den som erbjuds anställning inom sådan verksamhet uppvisa ett utdrag ur det register som förs enligt lagen (SFS 2009:614) om belastningsregister i samband med anställningen. Trafikföretaget ska därför, i sitt kontrollarbete av förares lämplighet för uppdraget innan avtalsstart samt vid nyanställning under avtalsperioden, av aktuella förare begära utdrag från belastningsregistret – förskola/skola enligt Rikspolisstyrelsens blankett. Ingen förare som utför uppdrag för Västtrafik får finnas med i belastningsregistret - förskola/skola.

Trafikföretaget ska acceptera och genom utfört arbete bekräfta människors likaberättigande och lika värde, vilket innebär att ingen får utsättas för diskriminerande behandling på grund av funktionshinder, kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan övertygelse, sexuell läggning, ålder eller annat. Endast lämpliga förare, som följer god bransch-sed* och som har insikt i funktionshindrades situation och villkor, får utföra köruppdrag för Västtrafik.

*God bransch-sed som finns antagen hos etablerad branschorganisation för persontransporter med taxi- och bussregistrerade fordon.

All personal ska vara nykter och drogfri vid utförandet av uppdrag för Västtrafik. I syfte att säkerställa detta ska Trafikföretaget ha en fastställd alkohol- och drogpolicy som alltid ska följas. I Trafikföretagets åtagande ingår att upprätta handlingsprogram med syfte att förebygga, upptäcka och åtgärda missbruk. Programmet ska uppdateras så att det uppfyller vid var tid gällande föreskrifter avseende alkohol- och annat drogmissbruk.

Trafikföretaget ska

  • följa gällande arbetsrättsliga, sysselsättnings- och arbetsmiljömässiga regelsystem.
  • systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten i syfte att skapa en god arbetsmiljö. Det ska vara enkelt för Västtrafik att överblicka Trafikföretagets arbetsmiljöinsatser.
  • i sin personalpolitik sträva efter låg personalomsättning och låg sjukfrånvaro.

För att bidra till bra anställningsvillkor för förare och därmed hög kvalitet på den levererade tjänsten ska Trafikföretaget under avtalsperioden minst erbjuda de förare som utför uppdrag inom detta avtal följande villkor: 

  • en minimilön motsvarande 136,45 kr/timme i 2016 års löneläge, som ska uppräknas med 2 % årligen. Beloppet motsvarar minimilön enligt nuvarande ”Taxiavtalet – förare” uppräknat med 2 % per år. 
  • semester/semesterersättning utgår enligt lag (1977:480) 
  • extra ersättning för obekväm arbetstid 
  • ett försäkringsskydd motsvarande Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS), Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA), Tjänstegrupplivförsäkring (TGL), Försäkring om föräldrapenningtillägg (FPT), Försäkring om avgångsbidrag (AGB), Avtalspension SAF-LO och Premiebefrielseförsäkring. 
  • anställningsavtal och skriftliga lönespecifikationer.

Trafikföretaget ska dessutom följa de bestämmelser som framgår av 5 § lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare.

Ovanstående krav ska gälla under all tid som förare utför uppdrag för Västtrafik.

Om förare har provisionslön ska det ändå framgå av förarens lönespecifikation att ovanstående lönekrav uppfylls. Trafikföretaget kan anses uppfylla villkoren även om

Trafikföretaget inte betalar förare ovan angivna belopp om Trafikföretaget betalar förare minimilön enligt ett annat kollektivavtal som tillämpas på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen.

Trafikföretaget ansvarar för att underentreprenör uppfyller angivna krav gentemot sina arbetstagare.

Förare ska 

  • vara certifierad för serviceresor* , vilket ger behörighet att utföra köruppdrag för Västtrafik. Certifikatet får ej vara äldre än 5 år och ska föregås av utbildning. Utbildningstillfällen kommer att erbjudas av Västtrafik i samarbete med trafikföretag. Certifieringstillfällen kommer att arrangeras av Västtrafik. Förare som börjar under avtalsperioden ska genomgå utbildningen och ha genomfört ett godkänt certifieringsprov innan de får utföra köruppdrag för Västtrafik. Trafikföretaget svarar för förarens kostnader vad gäller avgifter för certifieringsutbildning och certifieringsprov. Certifieringsutbildningen beräknas till två dagar och uppgår till en kostnad av högst 1 000 kr per utbildningsdag och förare. Förare som kör specialfordon ska dessutom genomgå en certifieringsutbildning för specialfordonsförare. Den omfattar en dag och uppgår till en kostnad av högst 1 000 kr per utbildningsdag och förare. Certifieringsprovet tar cirka två timmar och kostnaden är 500 kr per provtillfälle och förare.
  • ha genomgått utbildning för Hjärt- och Lungräddning samt utbildning i Första Hjälpen. Intyg som är högst två år gammalt ska kunna visas upp på begäran från Västtrafik.
  • delta i fortbildningsprogram som upprättas av Västtrafik. Fortbildningen omfattar max 20 timmar under avtalsperioden. Trafikföretaget svarar för förarens kostnader vid fortbildning.

Trafikföretaget kan ansöka om att få bli ackrediterat för att i egen regi anordna utbildning för förarcertifiering. Sådan ackreditering är förenad med särskilda krav.

*Serviceresor är ett samlingsnamn för olika resor som helt eller delvis betalas av samhället. 

För att trappklättraruppdrag ska utföras på ett säkert sätt ska förare som utför trappklättraruppdrag genomgå trappklättrarutbildning som ska tillhandahållas och bekostas av Trafikföretaget.

Förare ska

  • alltid följa samt aktivt hantera körorder på sätt som Västtrafik föreskriver, se bland annat punkt 6.12 och 6.13
  • ha god kännedom om större vägnät, kommuner och orter i Västra Götaland samt kunskap om var länets samtliga sjukhus är belägna
  • använda fordonets integrerade navigationssystem samt ha goda kunskaper om dess funktioner och hur denna utrustning används. Förare måste kunna förstå och orientera sig i både analogt och digitalt kartmaterial.
  • använda ett mjukt och smidigt körsätt och föregå med gott exempel i trafiken  kunna utföra bärhjälp. Undantag från detta villkor kan beviljas av Västtrafik mot uppvisande av läkarintyg.
  • kunna utföra trappklättraruppdrag om förare kör fordon med trappklättrare  ansvara för att samtliga resenärer använder säkerhetsbälte vid resans start samt att gånghjälpmedel, rullstolar och bagage eller dylikt är ordentligt fastsatt under färd
  • kunna montera Trafikföretagets bilbarnstol på ett korrekt sätt
  • endast använda mobiltelefon för arbetsrelaterade samtal. Samtalen ska ske på svenska. Handsfree med öronsnäcka ska användas av sekretesskäl. Användandet ska ske på ett sätt som inte påverkar resenärernas och förarens trygghet och säkerhet.
  • inte röka i fordonet eller i dess omedelbara närhet
  • undvika dofter som kan påverka kund såsom tobaksrök, svett, starkt doftande parfym eller liknande för att undvika obehag eller reaktioner hos resenärer med allergiska besvär
  • bemöta resenär med serviceanda, korrekthet, förståelse och respekt. Konflikter med resenär ska så långt det är möjligt undvikas. Därför ska förare ej diskutera frågor om t.ex. politik, religion eller livsåskådning med resenären.
  • alltid presentera sig med namn och att man kör för Västttrafik. Förare ska dessutom bära namnbricka med Trafikföretagets och förarens namn.
  • ha välvårdad klädsel av uniformsliknande karaktär, dvs. skjorta, mörka byxor eller mörk kjol samt mörka skor. Detta för att ge ett välvårdat, positivt och korrekt intryck gentemot resenär, framstå som en trafiktjänsteman samt göra det enkelt för resenären att identifiera föraren.
  • alltid stiga ur fordon och ge resenär hjälp vid på- och avstigning, hjälp med bagage och hjälpmedel, hjälp med säkerhetsbälte samt hjälp till och från byggnadens entrédörr i markplan eller motsvarande. Ligger byggnadens entrédörr inte i markplan utan har yttertrappa, loftgång eller liknande ska resenären och dennes bagage/hjälpmedel ändå tas till entrédörren. Eventuell extra tid för sådan extra hjälp läggs på av Västtrafik vid beställningen av resan eller på anmodan från föraren i efterhand.
  • ge den tilläggsservice som framgår av körorder. Tilläggsservice kan exempelvis vara att resenär ska följas in till lägenhetsdörr, till avdelning eller motsvarande eller att resenär inte får lämnas ensam och ska lämnas till någon mottagande person på lämnaadressen.
  • alltid kontakta Västtrafik om uppdrag inte kan utföras enligt körorder. Sådan avvikelse kan exempelvis vara att någon mottagande person inte finns på lämnaadressen, att adressangivelse är felaktig, att resenären behöver mer hjälp än körordern anger eller att resenär inte är klar att hämtas.
  • omedelbart när försening uppstår se till att förseningen rapporteras till Västtrafik
  • vid resans början ta betalt av resenär eller kontrollera färdbevis enligt uppgift på körorder eller enligt de anvisningar som erhålls från Västtrafik. Egenavgiften kan vara satt till noll kronor. Vid oenighet mellan förare och resenär om egenavgiftens storlek ska Västtrafik kontaktas. Resenär har rätt att betala med kort och förare ska kunna hantera kortterminal (EMV). Om EMV-terminal inte fungerar ska köruppdraget ändå utföras, likaså om förare inte har växel. Vid sjukresor finns undantag gällande egenavgift, kontakta alltid Västtrafik.
  • alltid ge resenär taxameterkvitto på dennes erlagda egenavgift. Föraren får inte ta emot eller begära dricks och inte heller ta extra betalt för service eller rabattera resans egenavgift.
  • i övrigt uppfylla samtliga krav som ställs av myndigheter på förare i yrkestrafik.

Förare får utföra köruppdrag för Västtrafik till och med det år då föraren fyller 67 år. Västtrafik kan medge dispens efter inlämnandet av Läkarintyg för ansökan om taxiförarlegitimation (TSTRK1007). Läkarintyget ska inte vara äldre än tre månader. Dispensen gäller för ett år i taget från det datum då dispensen beviljas. Ansökan ska inkomma senast en månad innan det datum den ska avses gälla från.

Förare måste kunna kommunicera med de resenärer som har olika funktionsnedsättningar samt obehindrat kunna kommunicera med Västtrafik. Trafikföretaget ansvarar därför för att förare minst behärskar svenska språket motsvarande nivå B1 på den europeiska skalan över språkliga nivåer. Västtrafik har rätt att testa förarens språkliga nivå samt avgöra om föraren klarar nivån.

Förare ska hämta resenär på den plats och vid den tidpunkt som resenären har lovats och som framgår av köruppdraget (tiden inom parentes). Finns det på köruppdraget angivet krav på ankomsttid, i form av senast framme-tid (tiden inom parentes), ska dessa krav uppfyllas.

Om förare inte hämtar resenär vid utlovad tid betraktas det som försening.

Om resenär inte finns på körorderns hämtaadress vid den utlovade hämtatiden ska förare säkerställa att resenären inte finns på platsen genom att stanna kvar fem minuter och under denna tid aktivt leta efter resenären om det inte är uppenbart att denne inte finns på hämtaadressen. Denna uppgift ingår i köruppdraget och ger ingen extra ersättning utöver köruppdragets tid. Kan förare inte hitta resenär ska detta omgående meddelas till Västtrafik innan föraren får lämna adressen.

Då Västtrafik avser att i första hand använda körpass med fast ersättning för att utföra resor för extra känsliga resenärer ställs högre krav på förare som utför dessa körpass.

Förare ska 

  • förutom de generella kraven kunna möta varje resenär utifrån dennes särskilda behov och ha ett arbetssätt som präglas av särskilt stor empati och serviceanda
  • ha genomgått särskild utbildning på högst åtta timmar som tillhandahålls av Västtrafik innan trafikstart
  • vid behov kunna delta på informationsmöte med representanter från uppdragsgivare m.fl. Västtrafik ersätter mötestiden med väntetidsersättning enligt detta avtal.
  • minst behärska svenska språket motsvarande nivå B2 på den gemensamma europeiska referensramen för språk. Västtrafik har rätt att låta testa förarens språkliga nivå samt avgöra om föraren klarar nivån. Via nedanstående adress nås en beskrivning av den europeiska skalan över språkliga nivåer.
  • bära uniform som ska tillhandahållas av Trafikföretaget: vit skjorta/blus, slips/scarf, mörka byxor/kjol, mörka enfärgade skor, Västtrafik-pin och vid behov uniformsjacka, mörk tröja/slipover.

Västtrafik förbehåller sig rätten att avgöra en förares lämplighet för uppdraget.

Trafikföretaget kommer att få tillgång till en förarhandbok i elektroniskt format. Syftet med förarhandboken är att underlätta för föraren att hitta information om den dagliga driften. Det är Trafikföretagets ansvar att hålla förarhandboken tillgänglig i fordonen för alla sina förare.

Påföljder vid kvalitetsavikelser och avtalsbrott

Västtrafik kan vid upprepade kvalitetsavvikelser eller avtalsbrott komma att begära en skriftlig rapport inklusive tidsatt åtgärdsplan från Trafikföretaget. Trafikföretaget ska därefter följa upp att egna åtgärder ger avsett resultat. Uppföljningen av vidtagna åtgärder ska på begäran redovisas till Västtrafik.

Vid Trafikföretagets överträdelse eller bristande fullgörelse av villkoren i detta avtal har Västtrafik rätt att utkräva vite eller utfärda andra sanktioner enligt nedan.

Om Trafikföretaget kör med fordon som inte uppfyller samtliga på fordonet ställda krav enligt detta avtal, har Västtrafik rätt att utkräva vite med 1 500 kr per fordon och tillfälle. Vid väsentlig säkerhetsrisk stängs fordonet av med omedelbar verkan.

Om fordon, vid kontroll, visar sig lukta rök eller annan stark doft tas fordonet ur drift till dess att fordonet är sanerat. Trafikföretaget ska omgående sanera fordonet på egen bekostnad.

Om Trafikföretag inte tillhandahåller avtalat antal fordonsresurser har Västtrafik rätt att utkräva vite med 5 000 kr per tillfälle.

Om Trafikföretaget uppvisar återkommande fordonsbrist ska Trafikföretaget efter påtalande av Västtrafik vidta rättelse inom 14 kalenderdagar så att fordonsbristen åtgärdas.

Om fordonsbrist därefter kvarstår kommer vitet att ökas till 10 000 kr per konstaterad fordonsbrist och tillfälle till dess att fordonsbristen är åtgärdad.

Om fordon är försenat med 16-30 minuter till uppdrag vid körpassets start eller efter ledig tid i körpasset har Västtrafik rätt att utkräva vite med 2 000 kr per tillfälle, vid mer än 30 minuters försening 5 000 kr per tillfälle.

Västtrafik har dessutom rätt att utkräva vite då kundsynpunkt om försening har inkommit och/eller Västtrafiks kontroller visat att Trafikföretaget varit försenat utan godtagbar förklaring.

Vite utgår inte om Trafikföretaget kan visa att försening skett utan företagets förskyllan.

Om förare inte säkrar rörelsehjälpmedel eller resenär eller utför säkringen på ett otillräckligt sätt och Trafikföretaget upptäcker detta vid egenkontroll och rapporterar in detta till Västtrafik, samt redovisar vidtagna åtgärder, utgår inget vite vid första förseelsen.

Om Västtrafik vid kontroll upptäcker att förare inte säkrat rörelsehjälpmedel eller resenär eller utfört säkringen på ett otillräckligt sätt har Västtrafik rätt att utkräva vite med 3 000 kr per tillfälle.

Detsamma gäller om resenär eller ombud för resenär via synpunkt anmäler att otillräcklig säkring av resenär eller rörelsehjälpmedel har skett och detta kan visas genom den utredning som görs av Västtrafik.

Om det vid utredning av olycka upptäcks att förare inte säkrat rörelsehjälpmedel eller resenär eller utfört säkringen på ett otillräckligt sätt har Västtrafik rätt att utkräva vite med 10 000 kr per tillfälle och Trafikföretag.

Om Trafikföretaget inte fullgör sin rapporterings- och uppdateringsskyldighet enligt punkt 6.3 i Uppdraget har Västtrafik rätt att utkräva vite med 1 000 kr per tillfälle.

Om inte bomkörning rapporteras i enlighet med punkt 8.8 i Uppdraget har Västtrafik rätt att utkräva vite med 1 000 kr per tillfälle.

Bommar som orsakats av Trafikföretaget ersätts ej. Om Trafikföretaget orsakat en bom för annat trafikföretag debiteras kostnaden för denna bom på trafikföretaget som orsakat bommen.

Om förare inte utför köruppdrag på det sätt som framgår av körorder har Västtrafik rätt att utkräva vite med 2 000 kr.

Om Trafikföretagets ledningscentral brister i sitt utövande av trafikledning på ett sätt som ej är förenligt med vad som föreskrivs i detta avtal, se punkt 7 i Uppdraget, har Västtrafik rätt att utkräva vite med 1 000 kr per tillfälle.

För trafikföretag som har fordonsgruppspass kan Västtrafik vid upprepade avvikelser från avtalet ändra passtyp från fordonsgruppspass till tjänstepass.

Om Trafikföretagets ledningscentral använder de funktioner som anvisats i detta avtal på ett sätt som ej är förenligt med vad som föreskrivs i avtalet, se punkt 7 i Uppdraget, har Västtrafik rätt att utkräva vite med 1 000 kr per tillfälle. Vid allvarliga eller upprepade fall kan möjligheten att använda dessa funktioner komma att stängas av för Trafikföretaget. Trafikföretaget måste, för att återfå möjligheten att använda dessa funktioner, inkomma med en åtgärdsplan som visar hur Trafikföretaget avser att säkerställa ett användande av funktionerna som överensstämmer med vad som föreskrivs i detta avtal.

Uppfylls inte avtalsvillkor om internrevision och/eller egenkontroll (se punkt 12.1 i Uppdraget samt punkt 31 i Avtalet) har Västtrafik rätt att utkräva vite med upp till 10 000 kr per tillfälle.

Uppfylls inte avtalsvillkor om taxametertömning (se punkt 12.5 i Uppdraget) kan Västtrafik med omedelbar verkan stänga av Trafikföretaget.

Om Trafikföretaget inte skriftligen besvarat förfrågan från Västtrafik inom sju vardagar gällande händelser som Trafikföretaget eller förare anslutna till Trafikföretaget har varit delaktiga i och som t.ex. lett till att synpunkt har inkommit till Västtrafik, har Västtrafik rätt att utkräva vite med 5 000 kr per tillfälle vid olyckor, incidenter samt trakasseriärenden och 1 000 kr per tillfälle vid övriga förfrågningar. Om Trafikföretag svarar innehållsmässigt bristfälligt har Västtrafik också rätt att utkräva vite.

Vid konstaterad fortkörning enligt ISA-logg under tid som fordon utför uppdrag för Västtrafik har Västtrafik rätt att utkräva vite med 2 000 kr per tillfälle.

Västtrafik har också rätt att utkräva vite för andra avvikelser från avtalet. Vitet bestäms av Västtrafik och sätts i relation till skadan/störningen som uppstått. Sådant vite uppgår till max 25 000 kr per tillfälle.

Västtrafik har rätt att, tills vidare och i avvaktan på att utredning genomförs, stänga av förare om föraren kan antas ha väsentligen brutit emot eller brustit i rätta fullgörandet av bestämmelse i detta avtal, och misstanken om sådan gärning är ägnad att allvarligt rubba Västtrafiks eller passagerares förtroende för förarens lämplighet eller förmåga att utföra uppdrag av det slag som omfattas av detta avtal. Samma rätt tillkommer Västtrafik avseende annan person för vilken Trafikföretaget har att svara.

Västtrafik har också rätt att tilfälligt stänga av Trafikföretag från att utföra körpass om synnerliga skäl finns.

Västtrafik har rätt att tilldela Trafikföretaget skriftlig varning vid upprepade eller särskilt allvarliga överträdelser eller bristande fullgörelse av villkoren i detta avtal. Trafikföretaget ska vidta rättelse utan dröjsmål, dock senast inom den tidsfrist (minst 7 dagar) som anges i varningen.

Med det avtal vi har med våra kunder och med det kundlöfte vi satt så ska grunden för körorderhanteringen i bil vara:

Fordonet ska vara utrustat med GPS-/navigationsutrustning och ska på ett enkelt sätt automatiskt kunna använda koordinater i fordonets navigationsutrustning, så kallad direktnavigering.

Föraren ska välja direktnavigering så att uppgifterna på kör order ersätts med navigeringsvyn. Det minskar tiden som personuppgifter är synliga i bilen.

Om föraren använder sig av navigering via mobilen så kommer inte kartan upp på skärmen utan körordens text blir kvar på skärmen, här måste då föraren byta till annan bild eller stänga av skärmen.

För förare ingår det att hörsnäcka ska användas vid samtal under färd då andra passagerare finns i fordonet.

För fullständig information om tystnadsplikt, sekretess och personuppgiftsbiträdesavtal med anledning av GDPR:

  • Avtal VTAB2018
  • Personuppgiftsbiträdesavtal
  • GDPR (Dataskyddsförordningen)